Αθήνα - ΣΤΑΔΙΟΥ 24
Event cancelled
 

 

 

Λόγω Πανελλαδικής Απεργίας η εκδήλωση μεταφέρεται Τρίτη 23/1 στις 18:00 - 20:00

 

Η αστική μη κερδοσκοπική Ελληνική Εταιρεία Φιλοσοφικής Ψυχολογίας και Ψυχοθεραπείαςπαρουσιάζει στον ΙΑΝΟ «Ένα μοντέλο διαχείρισης αρνητικών (τοξικών) συναισθημάτων» από τον δρ ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Στρασβούργου και ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Φιλοσοφικής Ψυχολογίας και Ψυχοθεραπείας, Γιώργο Ρίζο.

Είσοδος ελεύθερη

Λίγα λόγια για τη συζήτηση:

Όταν η ψυχολογία συναντά τη φιλοσοφία                        

φιλοσοφική συμβουλευτική

Τα αρνητικά συναισθήματα (πολλά εκ των οποίων γίνονται αισθητά, τα περισσότερα όμως όχι) τα οποία βιώνουμε όλοι λίγο-πολύ καθημερινά στη ζωή μας, δεν μπορεί παρά να έχουν μια αναμφισβήτητη τοξικότητα και φθορά και να αποτελούν αιτία δυσλειτουργίας και αρρυθμίας της φυσικής λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού.

Οι συνέπειες αυτής της τοξικότητας και φθοράς (δυσλειτουργία, άλγος, αρρυθμία των διαφόρων λειτουργιών μας), δεν μπορούν να γίνουν πάντα άμεσα και εύκολα αντιληπτές από τον καθένα μας. Χρειάζεται προφανώς κάποιος χρόνος μέχρι να εκδηλωθούν αυτές κάποια στιγμή, κάπου, με κάποιον τρόπο, σε κάποια δηλαδή λειτουργία ή όργανο του πολυσύνθετου και πολυεπίπεδου οργανισμού μας το οποίο τυχαίνει να είναι πιο ευαίσθητο (αδύνατο) από τα άλλα. Αν και όταν όμως κάποια στιγμή αυτές εκδηλωθούν και γίνουν αντιληπτές από εμάς, ίσως έχει περάσει πολύτιμος χρόνος για την επιτυχή και οριστική αντιμετώπιση τους.

Όμως, το να συνδέσουμε την εμφάνιση κάποιου επώδυνου ή δυσλειτουργικού προβλήματος (συμπτώματος) της φυσικής και ομαλής λειτουργίας του οργανισμού μας με τον συγκεκριμένο αιτιολογικό παράγοντα (αίτιο), δηλαδή με κάποια αρνητικά συναισθήματα (χρόνια συνήθως αλλά και οξείας μορφής), αποτελεί επίσης ένα άλλο πρόβλημα. Και ισχύει αυτό γιατί δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι είμαστε πάντα σε θέση, ειδικοί και μη, να κάνουμε αυτή την πολύ σημαντική αναγωγή και συνάρτηση, τον εντοπισμό δηλαδή της πραγματικής αιτίας (όχι της αφορμής) αυτής της νοσηρής κατάστασης την οποία επιθυμούμε να την αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά, οριστικά.

Ας υποθέσουμε όμως ότι επιτυγχάνουμε αυτή την αναγωγή και συνάρτηση. Ποιος μπορεί να πει, εκτός αν έχει εκπαιδευτεί πρώτα από ειδικό και έμπειρο επιστήμονα, ότι γνωρίζει το σωστό και αποτελεσματικό τρόπο για την οριστική αντιμετώπιση και εξάλειψη αυτής;

Μέσα στα πλαίσια της συγκεκριμένης ψυχο-φιλοσοφικής άποψης/μοντέλο, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί και εκφράζεται από την Ελληνική Εταιρεία Φιλοσοφικής Ψυχολογίας και Ψυχοθεραπείας, μέσω της οποίας βλέπουμε και ερμηνεύουμε κάθε μορφής και είδους διαταραχή που παρατηρείται στον ανθρώπινο οργανισμό (σωματικό, ψυχο-συναισθηματικό και νοητικό- πνευματικό), στοχεύουμε πάντα στο βαθύτερο (υπαρξιακό) αίτιο το οποίο μπορεί να την προκάλεσε αντί στα συμπτώματα. Οδηγείται δε ο ενδιαφερόμενος συνειδητά προς αυτό ...τυλίγοντας το κουβάρι ως άλλος Θησέας, μέσα από το λαβύρινθο της ύπαρξής του όπου βρίσκεται, προς τη σωτήρια «έξοδο».

Μόνο έτσι, σύμφωνα με το παρόν ψ/θεραπευτικό μοντέλο, οδηγείται κανείς πραγματικά στη θεραπεία, στην οριστική δηλαδή απαλλαγή των αιτίων. Αυτό και μόνο αυτό θα σημάνει και την αυτόματη και οριστική απαλλαγή μας από τις αρνητικές και αλγεινές συνέπειες (συμπτώματα) τέτοιων τοξικών καταστάσεων που είχαν συσσωρευτεί μέσα μας και είχαν διαταράξει τη φυσιολογική και εύρυθμη λειτουργία του πολύπλοκου, πολυσύνθετου αλλά, ωστόσο, ενιαίου οργανισμού μας.

Το ρεύμα αυτό της φιλοσοφικής ψυχολογίας και ψυχοθεραπείας έχει έρθει και στην Ελλάδα εκπροσωπούμενο από την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ. Πρόκειται για μία επιστημονική μη κερδοσκοπική οργάνωση που δημιουργήθηκε το 2000. Ο σκοπός της, σύμφωνα με το καταστατικό της, είναι η διάδοση στην Ελλάδα αυτής της νέας παγκόσμιας τάσης (ρεύματος) στο χώρο της εφαρμοσμένης ψυχολογίας και συμβουλευτικής. Μία τάση η οποία, εμφανιζόμενη τη δεκαετία του ’80 στη Γερμανία, σκοπεύει, μέσω της συμβουλευτικής, στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των πολλών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, στρεφόμενη για βοήθεια πίσω στις "ρίζες" τής ψυχολογίας, στη "Μητέρα" όλων των επιστημών, στη φιλοσοφία. (Και εδώ νοείται κατά κύριο λόγο η κλασσική ελληνική φιλοσοφία)

Απώτερος σκοπός της εν λόγω εταιρείας είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής του σημερινού ανθρώπου.

Τα περισσότερα και σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σημερινός άνθρωπος ο οποίος ζει σε κοινωνίες "δυτικού" τύπου, κοινωνίες δηλαδή που χαρακτηρίζονται από τον εγωκεντρισμό, τον υπερκαταναλωτισμό, το εύκολο (άκοπο) “κέρδος” και την πρόσκαιρη ευχαρίστηση-ηδονή/ηδονοθηρία, είναι κατά κύριο λόγο υπαρξιακού τύπου. Προβλήματα δηλαδή που σχετίζονται όχι με την επιβίωση αλλά με την ουσιαστική υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής που ζει. Με άλλα λόγια, προβλήματα τα οποία διαμορφώνουν τελικά τόσο την επικοινωνία με τον εαυτό του (αυτογνωσία/εσωτερική ζωή) όσο και την προβολή αυτού, την επικοινωνία με τους άλλους (εξωτερική ζωή). Όλα αυτά τα προβλήματα συνδέονται άμεσα ή έμμεσα όχι πλέον με την ανέχεια βασικών αγαθών αλλά με κάτι πιο σοβαρό: με το καθημερινό στρες και άγχος για πρόσκαιρη ευχαρίστηση και απόκτηση περισσότερων αλλά όχι απαραίτητα βασικών και ωφέλιμων αγαθών, τα οποία αναφέρονται στην εξωτερική ζωή του, συχνά δε τελείως περιττών ή και βλαβερών, τα οποία ωστόσο πιστεύει ότι θα του βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής του και θα τον οδηγήσουν πλησιέστερα προς την ευδαιμονία. Αντίθετα, όμως, αυτά τον οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην εμφάνιση σοβαρών ψυχικών ή ψυχοσωματικών διαταραχών τις οποίες, δυστυχώς, κατά κανόνα, τις αντιμετωπίζει συμπτωματικά.

Ενδεικτική βιβλιογραφία:

- Α. Ανδριανόπουλου, Αρχαίοι Έλληνες Φιλόσοφοι, Εκδ. Alvin Retman Hellas, Αθήνα

- A. A. Long, Ελληνιστική Φιλοσοφία, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1997

- Επίκτητου, Εγχειρίδιον, μετ. Α.Καμπάνη, Εκδ. Φέξη (ή Κάκτος), Αθήνα

- Επίκτητου, Άπαντα, Διατριβαί Α, Β, Γ, Δ,  Εκδ. Κάκτος, Αθήνα, 1994

- Μ. Αυρηλίου, Εις Εαυτόν, Εκδ. Αναγνωστίδης (ή Κάκτος), Αθήνα

- D. N. Blekeley, Η στωική θεραπεία περί παθών, "Ελληνιστική Φιλοσοφία", επιμ. Καθ. Βουδούρης, Αθήνα, 1994

- Ι.Γ. Δελλής, φιλοσοφική συμβουλευτική, Εκδ. Τυπωθήτω Γ. Δαρδανός, Αθήνα 2005

- Ε. Φρομ, Να έχεις ή να είσαι, Εκδ. Μπουκουμάνη, Αθήνα

- Ρ. Μαίη, Η έρευνα του ανθρώπου για τον εαυτό του, Εκδ. Κονιδάρη, Αθήνα, 1981

- Ρ. Μαίη, Υπαρξιακή Ψυχολογία, Εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1980

- Ρ. Γρήνγουωλντ, Ανακαλύψτε τον αληθινό εαυτό σας, Εκδ. Κονιδάρη, Αθήνα, 1980

- Lou Marinoff, Πλάτων όχι Πρόζακ, Εκδ. Λιβάνη, Αθήνα 2002

- Daniel Goleman, Συναισθηματική Νοημοσύνη, Εκδ. Πεδίο, Αθήνα 2011

- Αλαίν ντε Μποττόν, Η παρηγοριά της Φιλοσοφίας, εκδ. ΠΑΤΑΚΗ 2009

-Χριστ.  Κούρφαλη, Η Στωική Τέχνη του Βίου, εκδ. ΘΥΡΑΘΕΝ, Θεσ/νίκη 2013

- Γ. Ντύερ, Οι περιοχές των σφαλμάτων σας, Εκδ. Γλάρος, Αθήνα, 1981

- Α. Καλαντζή-Αζίζι, αυτογνωσία, αυτοανάλυση και αυτοέλεγχος, Αθήνα, 1992

- V. Frankl, Αναζητώντας νόημα ζωής και ελευθερίας, Αθήνα, 1972

- W. Heisenberg, Φυσική και Φιλοσοφία, Μτφρ. Δ. Κούρτοβικ, Εκδ. Κάλβος, 1971

- I. Prigogine - I. Stengers, Τάξη μέσα από το χάος, Εκδ. Κέδρος, Αθήνα, 1986

- I. Prigogine, Το τέλος της βεβαιότητας (Χρόνος, Χάος, Νόμοι της Φύσης), 2η έκδοση. Εκδ. Κάτοπτρο, Αθήνα 1997-2003.

- Γ. Ρίζος, Εισαγωγή στη ψυχολογία του ενιαίου ανθρώπου, Αθήνα 1997

- Γ. Ρίζος, Εισαγωγή στη Φιλοσοφική ψυχολογία και ψυχοθεραπεία. Αθήνα 2002

 
: Norah Jones - Above Ground