Ο Γιάννης Σκαραγκάς πέραν από καταξιωμένος σεναριογράφος και συγγραφέας βιβλίων και θεατρικών έργων είναι και επί χρόνια συνεργάτης του ΙΑΝΟΥ.

Τα τελευταία χρόνια ζει ανάμεσα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Όποτε βρίσκεται στην Ελλάδα, ο ΙANOS είναι σταθερό σημείο αναφοράς του. Φέτος διδάσκει δημιουργική γραφή στην κατηγορία του διηγήματος και της νουβέλας στον ΙANO της Θεσσαλονίκης. Για πληροφορίες για το Σεμινάριο εδώ

 Εμφανίστηκε στα γράμματα στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας με το μυθιστόρημα Επιφάνεια που μεταφέρθηκε στην τηλεόραση. Γράφει σε δύο γλώσσες και οι δουλειές του παρουσιάζονται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

 

Είχαμε μαζί του μια πολύ ενδιαφέρουμε συζήτηση για τον ίδιο, το βιβλίο, την δουλειά του, την πορεία του, την τηλεόραση αλλά και τον δικό του ΙΑΝΟ...Με μια λέξη: Απολαυστικός!

- Ποιος είναι ο δικός σου IANOS, Γιάννη;

Το βιβλιοπωλείο της εφηβείας μου και τόσα χρόνια αργότερα η επαφή μου με τους ανθρώπους του στο πλαίσιο των μαθημάτων. Είναι έντονη αυτή η σχέση. Ανάμεσα σε εκείνον τον έφηβο με τα συγγραφικά όνειρα και τον επαγγελματία στο παρόν, η γέφυρα είναι ο ίδιος ο IANOS.

 

- Είναι ιδιαίτερος ο χώρος των βιβλιοπωλείων;

Προσφέρουν μια βαθιά απόλαυση, και όπως κάθε απόλαυση προϋποθέτει μύηση και συμμετοχή. Τα βιβλιοπωλεία είναι οι άνθρωποί τους, αυτοί που μπαίνουν και κυρίως αυτοί που τους υποδέχονται. Για αυτό ξεχωρίζει άλλωστε ο IANOS. Οι άνθρωποι που τον εκπροσωπούν έχουν ευγένεια, προσωπικότητα και άποψη— και εκτιμώ και τα τρία.

 

- Στο τελευταίο σου μυθιστόρημα «Λαχτάρα που περίσσεψε από χτες» γράφεις για μια γυναίκα που ονειρεύεται να ιδρύσει ένα γυναικείο λογοτεχνικό περιοδικό πριν το 1900. Θεωρείς ότι αλλάζουν τον κόσμο αυτά τα όνειρα της ψυχής;

Δεν ξέρω αν τον αλλάζουν, αλλά οπωσδήποτε εμψυχώνουν όσους ψάχνουν τη θέση τους σε αυτόν. Το μυθιστόρημα αναφέρεται σε μια άγνωστη αλλά πολύ γοητευτική περίοδο της ιστορίας μας, και μοιάζει εξαιρετικά με τη δική μας, λόγω της οικονομικής κρίσης που υπήρχε και τότε. Είναι μια σκοτεινή εποχή που με αφορμή τον διχασμό για τη δημοτική γλώσσα, η ηρωίδα παλεύει για μια Ελλάδα που θα έχει χώρο για όλους τους πολίτες και όλες τις απόψεις. Στο τέλος βέβαια πέφτει η ίδια θύμα της δράσης των μυστικών υπηρεσιών των Συμμάχων.

 

- Έγραψες την πρώτη σου τηλεοπτική σειρά το 2000 (Επιφάνεια, Mega), και δούλεψες σχεδόν μια δεκαετία γράφοντας σενάρια. Σου λείπει εκείνη η δεκαετία;

Μου λείπουν ορισμένα κομμάτια της. Παραήταν έντονη εποχή και πολλές φορές παράλογη. Είχε τις φωτεινές και τις λιγότερο φωτεινές της στιγμές και συνεργασίες.

 

- Πριν από λίγο καιρό βραβεύτηκες από το αμερικανικό περιοδικό Copper Nickel του πανεπιστημίου του Κολοράντο για το διήγημά σου "How to Draw Human Figures". Βραβεύτηκες όμως ως αγγλόφωνος συγγραφέας. Υπάρχει κάπου ο Έλληνας συγγραφέας μέσα σε αυτό;

Πάντα με ενδιαφέρει η ελληνικότητα, ιδίως στη δουλειά μου στο εξωτερικό. Με ενδιαφέρει μια Ελλάδα που δεν έχει να κάνει με στερεότυπα, αλλά με ανθρώπινες ιστορίες και ιδιαιτερότητες.

 

- Η παράσταση «Η κυρά της Ρω» που βασίζεται στο βιβλίο σου, είναι η δεύτερη ελληνική δουλειά που ανεβάζει το θέατρο του UCLA στο Λος Άντζελες (CAP) μετά την παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Γιατί πιστεύεις ότι ένα τόσο ελληνικό θέμα αγγίζει ένα μεγάλο αμερικανικό θεατρικό οργανισμό;

Δεν έχουν σύνορα και εθνικότητα οι ιστορίες των ανθρώπων που προσπαθούν να βρουν νόημα σε έναν κόσμο που διαλύεται. Έγραψα την ιστορία μιας γυναίκας που επιμένει να ανακαλύψει το καλό, αποκλεισμένη σε ένα νησάκι, βλέποντας πολέμους και καταστροφές να συμβαίνουν μπροστά στα μάτια της. Πιστεύω στη δύναμη των ιστοριών και των λέξεων που τις ντύνουν. Αυτό ήταν το διαβατήριό μου όλα αυτά τα χρόνια.

 

- Τι ετοιμάζεις για τον επόμενο χειμώνα;

Καταρχάς θα συνεχιστούν οι παραστάσεις μου «Η Κυρά της Ρω» στην Αθήνα και το «Courage» στη Ζυρίχη. Ετοιμάζω το καινούργιο μου μυθιστόρημα στις εκδόσεις Κριτική και μια νέα θεατρική παράσταση στην Αθήνα. Το φθινόπωρο θα έχω κάποιες παρουσιάσεις της αγγλικής μου διηγηματογραφίας στις ΗΠΑ. Και αφού μιλάμε για τον Ιανό, μπορούμε πλέον να πούμε ότι θα συνεχιστούν τα μαθήματα της δημιουργικής γραφής τον χειμώνα με το τμήμα της νουβέλας στη Θεσσαλονίκη και του σεναρίου στην Αθήνα.