Από τις εκδόσεις ΙΑΝΟS κυκλοφορεί το βιβλίο «Νίκος Καζαντζάκης. Οι τόποι».

Περιγραφή βιβλίου

Πρόκειται για τον πλήρη κατάλογο των έργων του ομότιτλου ομαδικού εικαστικού αφιερώματος της IANOS Αίθουσας Τέχνης, που πραγματοποιείται με την υποστήριξη των εκδόσεων Καζαντζάκη, την καλλιτεχνική διεύθυνση της Μικρής Άρκτου και την επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού, στην οποία συμμετέχουν 33 καλλιτέχνες δημιουργώντας με το έργο τους μια εικαστική γεωγραφία του διασημότερου νεοέλληνα λογοτέχνη στον κόσμο.

Ένα αφιέρωμα εστιασμένο στα τοπία της ζωής και των συνεχών περιπλανήσεων, στα τοπία της γραφής και της έμπνευσης του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη, το αφιέρωμα συγκεντρώνει σημαντικούς ζωγράφους και έργα που στο μεγαλύτερο μέρος τους πραγματοποιήθηκαν ειδικά για την έκθεση.

Ευχαριστούμε θερμά τους 33 καλλιτέχνες, τις Εκδόσεις Καζαντζάκη, και ιδιαίτερα την Διευθύντρια κα Νίκη Σταύρου, καθώς και τον επιστημονικό τους συνεργάτη κ. Νίκο Μαθιουδάκη, για την αμέριστη υποστήριξη στην διοργάνωση της έκθεσης.

 

Σημείωμα της Διευθύντριας Εκδόσεων Καζαντζάκη, Νίκης Σταύρου 

Μια από τις μεγαλύτερες λαχτάρες της ζωής του Νίκου Καζαντζάκη ήταν τα ταξίδια: «Να δω, ν’ αγγίξω άγνωρα χώματα, να μπω να κολυμπήσω σε άγνωρες θάλασσες, να γυρίσω τη γης, να βλέπω, να βλέπω και να μη χορταίνω καινούριες στεριές και θάλασσες κι ανθρώπους κι ιδέες και να τα βλέπω όλα για πρώτη φορά, να τα βλέπω όλα για τελευταία φορά, με μακρόσερτη ματιά, κι έπειτα να σφαλνώ τα μάτια και να νιώθω τα πλούτη να κατασταλάζουν μέσα μου ήσυχα, τρικυμιστά, όπως θέλουν∙ [...] τούτη η αλχημεία της καρδιάς είναι, θαρρώ, μια μεγάλη, αντάξια του ανθρώπου ηδονή». Ο Καζαντζάκης ένιωσε βαθειά την αλχημεία αυτή της καρδιάς, ταξίδεψε πολύ, σαν Οδυσσέας, πάτησε αναρρίθμητα άγνωρα χώματα και άγγιξε πολλούς ανθρώπους της Γης αυτής, και όπου ταξίδευε, ένιωθε να ενσαρκώνεται στο τοπίο γύρω του, το πνεύμα των ανθρώπων που έζησαν, δημιούργησαν, πολέμησαν, μόχθησαν, γιόρτασαν και πέθαναν εκεί. Και όταν ο ίδιος ο Νίκος Καζαντζάκης άφησε την τελευταία του πνοή, ο Λόγος του συνέχισε να ταξιδεύει σε όλη τη Γη και να χτίζει γέφυρες συνδέοντας πολιτισμούς και ανθρώπους, δείχνοντας ότι, όπου κι αν ζούμε και απ’ όπου κι αν καταγόμαστε, όλοι οι άνθρωποι είμαστε ένα, κι η καρδιά του ανθρώπου είναι μία. Η Έκθεση αυτή εμπνέεται από τον Λόγο του Νίκου Καζαντζάκη και μέσα από τη διεισδυτική ματιά τριάντα τριών ταλαντούχων ζωγράφων μάς ταξιδεύει και εμάς στο πολυδιάστατο και ζωοδόχο καζαντζακικό τοπίο. 

 

ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ: ΟΙ ΤΟΠΟΙ ΤΗΣ ΖΩΗΣ, ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΝΟΥ 

Το εικαστικό αφιέρωμα «Νίκος Καζαντζάκης: Οι Τόποι» σχεδιάστηκε από τη μικρή αλλά ενθουσιώδη ομάδα της IANOS Αίθουσας Τέχνης στο πλαίσιο της επετείου των 60 ετών από το θάνατο του Νίκου Καζαντζάκη, με την αμέριστη στήριξη των Εκδόσεων Καζαντζάκη και του στενού συνεργάτη τους, Νίκου Μαθιουδάκη. 

Εστιασμένο στα τοπία της ζωής και των συνεχών περιπλανήσεων, στα τοπία της γραφής και της έμπνευσης του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη, το αφιέρωμα συγκεντρώνει σημαντικούς ζωγράφους και έργα που στο μεγαλύτερο μέρος τους πραγματοποιήθηκαν ειδικά για την έκθεση. 

Η σπουδαία μικρογεωγραφία του Ελληνικού που αγάπησε ο Νίκος Καζαντζάκης, από τη γενέθλια Κρήτη ως το πνευματικό καταφύγιο της Αίγινας και από την καθολική Νάξο ως την προπολεμική και τη μεταπολεμική Αθήνα, το Άγιον Όρος και την Πελοπόννησο, αλλά και τα ίχνη της ευρωπαϊκής και οικουμενικής περιήγησης ενός χαλκέντερου ταξιδευτή και παγκόσμιου ανήσυχου διανοούμενου και πολιτικού στοχαστή, στη Γαλλία (Παρίσι, Antibes), την Ιταλία (Ρώμη, Βατικανό, Πομπηία), την Αυστρία, τη Ρωσία, την Αίγυπτο, τη Γερμανία, την Αγγλία και την Κίνα, εξακολουθεί ως σήμερα να συναρπάζει τη φαντασία και το νου.

Τα απέριττα τοπία των κρητικών ελαιόδενδρων και οι απόκρημνοι βράχοι στις σκήτες του Αγίου Όρους, οι θαλασσινοί παφλασμοί και τα αγριοπούλια του Σαρωνικού και του Αιγαίου Πελάγους, τα χρυσά σταροχώραφα της Πελοποννήσου και η κοιμισμένη βυζαντινή πολιτεία του Μυστρά, οι νοσταλγικές εξοχές της Αγγλίας και τα αζουρένια καλοκαίρια στα ακρωτήρια της Νοτίου Γαλλίας, οι περίκλειστοι κήποι στην Αλάμπρα, τα προσκυνήματα του Αγίου Φραγκίσκου στην Ασίζη και οι πυρακτωμένες μνήμες της τερρακόττας στην Πομπηία, οι ακίνητες λίμνες της Ελβετίας, τα ερημικά τοπία του Καυκάσου και οι αρχέγονες θεότητες της Κύπρου, οι ανθισμένες κερασιές της Ιαπωνίας και οι πορσελάνινες νύχτες της Κίνας, αποτέλεσαν το πολύτιμο αλφαβητάριο των αφηγήσεων ετούτης της έκθεσης. 

Και εάν δεν προκαλεί απορία το γεγονός ότι σημαντικό μέρος των έργων αποτελεί συγκινητική και επίμονη αναφορά στην Κρήτη, τον γενέθλιο και αυτοαναφορικό τόπο του συγγραφέα αλλά επίσης, βιωμένο γενέθλιο τόπο αρκετών από τους εξαιρετικούς συμμετέχοντες, θα ήθελα να σταθώ για λίγο στην εξίσου επίμονη παρουσία της Αίγινας ανάμεσα στα έργα της έκθεσης: 

Έχοντας επιστρέψει στην Eλλάδα το 1931, ο Νίκος Καζαντζάκης εγκαθίσταται στην Aίγινα όπου και αγοράζει γη το 1935, μετά το ταξίδι του στην Ιαπωνία και την Kίνα. Το σπίτι που αποπερατώθηκε στη βορειοδυτική παραθαλάσσια πλευρά του νησιού λίγο αργότερα, αποτέλεσε έκτοτε την πρώτη μόνιμή του κατοικία. 

Είναι το ίδιο σπίτι όπου εκείνος ατενίζοντας από την ανεμπόδιστη θέα τη θάλασσα και κολυμπώντας στα κρυφά βράχια από κάτω, ολοκλήρωσε την έκτη γραφή της Oδύσσειας. Το ίδιο σπίτι που έως και σήμερα «κλείνει» νοητά τη διαδρομή-προσκύνημα στα σπίτια και τη μνήμη των ιερών τεράτων του ελληνικού πνεύματος, της γραμμής και του χρώματος που αγάπησαν εξίσου το νησί. Το ίδιο σπίτι με ορίζοντα τη θέα του οποίου πέρασα τα καλοκαίρια μου κι εγώ, ακούγοντας τις αφηγήσεις της μητέρας μου για τις μουσικές βεγγέρες στο αιγινήτικο σαλόνι των γονιών της και τις πολύωρες συναρπαστικές συνομιλίες με τον Καζαντζάκη, τη δύσκολη περίοδο από το 1940 έως το 1944 που ο συγγραφέας είχε και εκείνος βρει καταφύγιο γόνιμο και φιλόξενο στο νησί. 

Και οι ιστορίες αυτές είναι επίσης αναπόσπαστο κομμάτι ετούτης της έκθεσης. 

Ίρις Κρητικού, Επιμελήτρια της έκθεσης

 
: Άγνωστο
: Άγνωστο